Mandag den 28. juni blev der indgået et bredt trafikforlig til 160 milliarder kroner. På den lyse side fandt man plads til de 1,5 milliarder, som Rute 54-motorvejen koster, men omvendt udskydes projektet to år. Den borgerlige regering – med bl.a. konservativ deltagelse – havde planlagt begyndelse på Næstved-Rønnede-strækningen i 2024, men det har man ikke ønsket i Socialdemokratiet, hvorfor det nu udskydes til 2026. Det er for langsomt og det må vi håbe, at vælgerne husker.
Vi mener dog, at der er brug for en langt mere vidtgående plan, hvis vi skal binde Sjælland og øerne bedre sammen.
Som konservative ønsker vi at lytte til erhvervslivet. Vi støtter det visionære forslag om en forundersøgelse af Rute 22, så en motorvej kan binde Sjælland sammen fra Slagelse over Næstved til Rønnede.
Motorvejsnettet på Sjælland går i dag kun mod København. Landeveje på hele Sjælland er presset af trafik, og det bremser væksten uden for hovedstaden. Men København er ikke det eneste vækstcenter i Danmark.
Næstved kan i sig selv blive et vækstcenter, og mod syd kommer Femern-forbindelsen, der i de kommende år vil give erhvervslivet en vækstindsprøjtning, og man forventer en årlig gevinst på 1 mia. kroner i regionens virksomheder. Den vækst kan vores dygtige virksomheder kun opnå, hvis det sjællandske vejnet er i sjette gear.
Mod vest ligger Fyn, hvor virksomhederne stormer frem på robotteknologien. Med et mere sammenhængende vejnet på tværs af Sjælland kan vores lokale virksomheder få lettere adgang til den viden og teknologi, som kan gøre de lokale virksomheder endnu mere produktive og øge vores lokale velstand. Ligeledes vil sjællandske virksomheder få bedre mulighed for at ”eksportere” over Storebælt.
Når der kastes penge efter motorvejsnettet, er det helt essentielt, at vi får skabt en langtidsholdbar løsning. Derfor appellerer vi til, at forundersøgelsen af Rute 22 sættes i gang med det samme. En motorvej på tværs af Sjælland kan øge væksten i de lokale virksomheder og binde vores region bedre sammen. Ikke alle veje skal føre til København.
Skrevet sammen med Rune Kristensen og Torben Johansen, bragt i Sjællandske den 30. juni 2021.